Розділ
|
Тематика
|
Посилання на матеріали
|
Вступ (А)
(орієнтовна кількість часу —
10 годин)
|
Науковий метод.
А1.Співвідношення між науковим поясненням світу, релігійним світоглядом та мистецтвом, як принципово різними підходами. Критерії науковості; фальсифікованість наукового пізнання знання за К.Поппером. Історія природничих наук.
Порівняння та аналіз джерел інформації. Наукові, науково-популярні, навчальні, розважальні, псевдонаукові джерела.
|
|
Науковий метод.
А2. Структура наукового дослідження (спостереження, гіпоте-
зи, моделі, експерименти, статистична обробка; перевірка
гіпотез та їх спростування або підтвердження).
|
|
Науковий метод.
А3. Системність наукового знання. Системи на їх властивості.
Системність наукової картини світу.
|
|
Науковий метод.
А4.Доказова медицина як результат застосування наукового методу в охороні здоров’я. Подвійне сліпе дослідження.
|
|
Виникнення та розвиток Всесвіту (В) і Землі (С) (орієнтовна кількість часу — 30 годин)
|
В1. Походження Всесвіту. «Великий вибух», поява простору та часу.
Ефект Доплера.
|
|
В2. Поява елементарних частинок та атомів. Речовина і поле, їх фізичні властивості. Кванти. Елементарні частинки.
|
|
В3. Поява зір. Термоядерні реакції. Виникнення легких елементів внаслідок термоядерних реакцій.
Життєвий цикл зір, вибухи наднових; поява важких елементів. Випромінювання зір; квантова природа світла.
Проєкт: Яка доля чекає на Сонце (з аналізом
надійності джерел інформації)?
Чорні діри
|
|
В4. Вісь часу та спрямованість процесів. Механічна та термодинамічна моделі часу; ентропія.
|
|
В5. Розширення Всесвіту.Сучасні космологічні дослідження. Проблема вивчення темної матерії та темної енергії.
Закон Габбла
|
|
С1. Утворення і розвиток Землі. Формування Землі, її структура; гравітаційна диференціація.
|
|
C2/C3. Формування планетарних систем. Поява Сонячної системи. Механіка обертання фізичних тіл.
Поява Місяця; його вплив на процеси на Землі. Гальмування обертання Землі навколо своєї осі. Припливні явища,
магнітне поле планети.
|
|
С4. Гірський цикл, осадові, метаморфічні та магматичні породи, вулканізм. Активна літосфера Землі як причина елементного різноманіття її поверхні.
|
|
С5. Атмосфера Землі Гідросфера Землі
Прогноз погоди.
|
|
Виникнення та розвиток життя на Землі (D) (орієнтовна кількість часу — 24 години)
|
D1. Виникнення життя на Землі. Підходи до визначення життя, головні ознаки живих систем. Закономірний характер появи життя на Землі.
|
|
D2. Автокаталітичні реакції. Хімічний добір. Власно біохімічна еволюція. Світ РНК. Походження клітин. Неклітинні системи, здатні до реплікації.
|
|
D3. Геохронологічна шкала. Історія біосфери.
Строматоліти. Утворення корисних копалин. «Киснева революція».
Прокаріотична та еукаріотична біосфера
|
|
D4. Статеве розмноження та його значення. Виникнення багатоклітинності.
Виникнення рослин, основні етапи еволюції. Засвоєння та перетворення рослинами суходолу.
|
|
D5. Виникнення тварин, основні етапи еволюції. Засвоєння суходолу тваринами та роль у перетворенні життям суходолу.
|
|
Унікальність людства (F)(G)
(орієнтовна кількість часу — 30 годин
|
F1. Антропогенез. Біологічні особливості людини у порівнянні з іншими представниками родини Гомініди (включно з шимпанзе, горилами, орангутангами та зниклими представниками).
Філогенез людини. Передгомінідна стадія антропогенезу.
|
|
F2. Філогенез людини. Архантропи, палеоантропи, неоантропи.
Раси людства
|
|
F3. Еволюція соціальної поведінки та альтруїзму у людини.
|
|
F4. Порівняння генетичної та культурної передачі інформації.
Особливості культурної та технологічної еволюції у порівнянні з біологічною.
|
|
|
F5. Знаряддя праці та «органопроекція». Механіка руху кінцівок людини та механізмів.
|
|
F6. Розселення людини сучасного типу Землею.
|
|
G1. Глобальність сучасного людства. Використання знарядь, через які тече потік енергії, та які потребують споживання ресурсів. Природні ресурси.
Використання енергії, що є запасеною в джерелах з минулого часу.
|
|
Варіанти майбутнього і не виснажуючий розвиток (Н) (орієнтовна кількість часу — 10 годин)
|
Н1. Визначення бажаного і досягнення проектованого майбутнього. Антропоцентризм, натуроцентризм. Концепція сталого (=невиснажуючого) розвитку.
|
|
Джерела енергії, які застосовує людство (К) (орієнтовна кількість часу — 36 годин)
|
К1. Джерела і перетворення енергії. Джерела енергії, які використовує сучасна людина. Шляхи перетворення енергії,
вимірювання її кількості та зміни її якості. Джерела енергії для природних явищ та процесів.
|
|
К2. Термодинамічні обмеження використання енергії людством. Цикл Карно. Теплова смерть Всесвіту.
|
|
К3. Джерела енергії, що використовує людство, і подальші перспективи їх використання.
| https://drive.google.com/open?id=10Xr6-iN0fRAyZbmwqOcUCBn_Vc0rTRY7 |
К4. Вплив наявності та доступності джерел енергії на характер економіки певних
країн світу.
Витрати енергії при її використанні і засоби їх зменшення. Магнітна левітація.
| https://drive.google.com/open?id=1Tjtx6XRNu284q9JV_LR_unhCxSQsAzT_ |
К5. Шляхи використання і накопичення енергії. Фізіологічне споживання енергії; витрати енергії на підтримання стану
локального середовища. Електроенергетика, споживання електричної енергії. Постійний та змінний струм. Енергоносії, акумулятори.
|
|
К6. Використання та заощадження енергії у побуті.
|
|
К7. Майбутнє енергетики. Новітні та перспективні технології енергетики. Альтернативна енергетика, її можливості та обмеження. Зміни у житті людини, пов’язані з альтернативною енергетикою та сучасними технологіями її зберігання.
|
|